Anti Pest Coördinator
Anti-Pest Coördinator
Wetgeving
Sinds 1 augustus 2015 is de Wet veiligheid op school van kracht, wat betekent dat scholen wettelijk verplicht zijn gesteld zorg te dragen voor een veilige school (Artikel 3b. Zorgplicht veiligheid op school).
Anti Pest Coördinator
Onze Anti Pest Coördinator kan u adviseren en bijstaan bij het creëren/aanpassen en implementeren van uw sociaalveiligheidsbeleid.
Pesten komt voor op elke school en social media heeft het scholen niet makkelijker gemaakt om hier tegen op te treden. Een veilige school is ook niet een school waar niet gepest wordt, maar wel een school waar pesten erkent wordt als probleem, niet gedoogd wordt en waar niemand alleen komt te staan.
Er is geen pasklare oplossing die gaat werken op elke school. Iedere school heeft een eigen identiteit en een succesvol sociaalveiligheidsbeleid sluit hierop aan.
Aanbod
Evaluatie sociaalveiligheidsbeleid
Heeft u een sociaalveiligheidsplan/anti-pestprotocol, maar voldoet dit niet (altijd) in de omstandigheden die u in de dagelijkse praktijk meemaakt? Onze anti-pest coördinator kan u helpen inzichtelijk te maken hoe u uw sociaalveiligheidsbeleid kan verbeteren.
Maatwerk staat centraal.
- Voorbereiding (sociaalveiligheidsbeleid van de school)
- Analyse en praktijkevaluatie van het sociaalveiligheidsbeleid (door middel van
gesprekken met uw leerkrachten, onderwijs ondersteunend personeel, leerlingen
en ouders, want samen maken we een veilige school). - Aanbevelingen
Tijdsindicatie:
Beleidsanalyse: 3 uur
Focusgroepen: voorbereiding 2, gesprekken 3, verwerking 6 (totaal 11 uur)
Aanbevelingen: 8 uur
Voorlichting (online)pesten aan ouders en/of onderwijsprofessionals
Met informatie, casuïstiek en tips. Specifieke thema’s en focus naar gelang behoeften.
Eventueel samen met een ervaringsdeskundige.
Tijdsindicatie
- Voorlichting: 1 uur
- Voorbereiding: 1,5 uur
(Bijkomende kosten voor ervaringsdeskundige)
Cyberpesten: gastles
Leerlingen krijgen tijdens gastles uitleg over cyberpesten. Wat is het, wanneer is het
strafbaar, hoe voorkom je het zoveel mogelijk en wat kan je ertegen doen? Een
maatwerkles voor elke groep (BO en VO)
Tijdsindicatie:
- Gastles: 1 lesuur
- Voorbereiding: 1,5 uur
Gespreksleiding
Wilt u het gesprek over (online)pesten op gang brengen, onder collega’s, onder ouders of juist beiden? Maar weet u niet goed waar u moet beginnen? Juist iemand die niet direct bij uw school betrokken is, zal dit gesprek objectief kunnen leiden. Onze anti-pest
coördinator is tevens getraind gespreksleider en helpt u graag op weg om gevoelige thema’s bespreekbaar te maken binnen uw school.
Tijdsindicatie:
- Dialoog: 1,5 uur
- Voorbereiding: 1 uur
Project #Metrespect
Het afgelopen jaar heeft BGBF bijvoorbeeld een succesvolle pilot uitgevoerd van het project #metrespectop een basisschool. #Metrespect is een intensief traject waarbij door middel van vooronderzoek en tussentijdse evaluaties een op maat gemaakt programma wordt uitgevoerd. Het aantal lessen en de inhoud of vorm is afhankelijk van de uitdagingen en de behoeften van de groep/school.
Een basisschool geeft aan te maken te hebben met pest-problematiek, waar ze niet goed uitkomen. In 8 woensdagen verspreid over de maanden september t/m december sluit de BGBF anti-pest coördinator aan in de les met een lesprogramma specifiek ontwikkeld voor de groep. Bij deze groep ligt de focus op groepsvorming, het verschil tussen pesten en plagen en het verschil tussen mening en belediging. Gaandeweg wordt duidelijk dat de leerlingen erg veel moeite hebben met luisteren naar elkaar, dus hier is ook extra aandacht voor. Twee keer wordt er een tweede gastdocent uitgenodigd:
- BGBF vrijwilliger die gastlessen geeft over seksuele diversiteit. In de les gaan we dieper in op buitensluiten en andere vormen van pesten en wat voor impact dit heeft op de gepeste.
- Isabelle Peper van Thinkspirator: Dialoogexpert. In deze laatste les sluiten we af met een kinderdialoog,
Tegen het einde van het project vraagt dezelfde school ook een op maat gemaakt traject aan voor een andere groep. Ook een andere basisschool toont interesse, na positieve geluiden te hebben gehoord.